STEAM-lõimingu õpiringid
Paketi eesmärk on toetada üldhariduskoolide meeskondi lõimitud õppe rakendamisel, täpsemalt loodus-, täppisteaduste ja tehnoloogia valdkonna lõimimisel teiste valdkondadega (kunst/disain/humanitaaria jm). Lõimitud õppe juurutamine toetub kahele sambale: professionaalse õpikogukonna töö põhimõtete rakendamine ja õppijakeskne disainmõtlemise põhine õppe kavandamine. Vastavalt koolimeeskonna vajadusele võib käsitleda ka uurimusliku õppe põhimõtteid (viiepäevases koolituses).
Pakett koosneb kolme- või viiepäevasest koolitusest. Koolituse eelselt kaardistatakse koolimeeskonna vajadused (kootsingupõhine kohtumine) ja valitakse sobiv koolitusformaat (lühem või pikem). Koolitusele järgneb koolitusrühma/võrgustiku kohtumine refleksiooniks.
Paketi etapid:
1. Eelkaardistus: kooli meeskonnaga toimub kootsingupõhine kohtumine. Pannakse paika, kus on lõimitud õppe juurutamisel kõige suuremad kitsaskohad ja selgitatakse koolituse vajadus. Otsustatakse, kas valida teenusepaketist lühem või pikem koolitusprogramm, kellega koolist mõistlik osaleda jms.
2. Koolitusprogramm.
Koolituses seotakse teooria praktilise õpiprojekti loomisega. Nii lühemas kui pikemas formaadis antakse ülesanne õpiprojekti võimalikult varakult õpilastega testida, lisaks külastatakse ühel päeval heade praktikate kooli/huviharidusasutust.
Pikemas koolituses tegeletakse põhjalikumalt õpiringi meeskonna võimekusega ja disainmõtlemise põhimõtetele lisaks saadakse ülevaade uurimusliku õppe etappidest.
2.1 Põhjalikum koolitus keskendub protsessi juhtimisele.
Kestus: 5 päeva moodulitena
Teemad päevade kaupa:
1) Sissejuhatus lõimitud õppe kavandamisse: väärtuspõhine õpiring ja tähenduslik õppimine.
Lõimitud õppe eesmärgistamine ühe STEAM-õppe ülesande näitel.
2) Probleemipõhine õppe kavandamine, disainmõtlemise esimene faas. Muudatustega toimetulek meeskonnatöös.
Vaheetapp iseseisva tööga: õpiprojekti esialgse idee edasiarendus.
3) Refleksioon ja õppe kavandamine Akkeri mudeli abil. Asutuse külastus.
4) Õpimotivatsioon. Uurimuslik õpe ja STEAM.
Vaheetapp iseseisva tööga: Õpiprojekti katsetamine õpilastega, õpiringi kohtumine, kirjalik refleksioon, ettevalmistus õppetegevuse demoks V päeval.
5) Projektide esitlemine. Tagasisidestamine. Kokkuvõtted.
2.2 Lühem koolitus: võrreldes põhjalikuma koolitusega on fookus vähem protsessil ja rohkem sisul.
Teemad päevade kaupa:
1) Sissejuhatus lõimitud õppe kavandamisse: väärtuspõhine õpiring ja tähenduslik õppimine.
Lõimitud õppe eesmärgistamine ühe STEAM-õppe ülesande näitel.
Vaheetapp iseseisva tööga: esialgse idee arendus.
2) Probleemipõhine õppe kavandamine, disainmõtlemise esimene faas. Asutuse külastus.
Vaheetapp: õpiprojekti katsetamine õpilastega, kirjalik refleksioon.
3) Projektide esitlemine ja tagasisidestamine. Kokkuvõtted.
3. Järelkohtumine kooli meeskonnaga või terve koolitusgrupiga: refleksioon ja probleemide kaardistus.
Rakendamise eeltingimused: koolidest peaks osalema vähemalt 2 inimest, kuid peamine on valmisolek kooli (ja juhtkonna) poolt käivitada lõimitud õppe juurutamiseks õpiring.
Osalejaid on vähemalt 15.
Grupi komplekteerimisel võiks arvestada kooliastmetega: grupid kas I-II, II ja III kooliastmele või III ja gümnaasiumiastmele.
Väljundid paketi rakendajale:
On saanud ülevaate professionaalse õpikogukonna (õpiringi) põhimõtetest ning oskab neist lähtuvalt kavandada lõimitud õpet, sh STEAM-õpet toetavaid tegevusi oma koolis.
Oskab rakendada disainmõtlemist kui üht lõimitud õppe töövahendit LTT ja teiste valdkondade seostamiseks.
On käivitanud õpiringi ja/või osalenud aktiivselt õpiringi töös, mille eesmärk on juurutada aineteülest lõimingut.
On kavandanud meeskonnatöiselt vähemalt ühe lõimitud õppe projekti/ülesande prototüübini ja katsetanud seda õppijate peal.
Pikema koolituse puhul:
Oskab kirjeldada uurimusliku õppe tunnuseid ja luua õppijaid kaasavaid uurimuslikkusel põhinevaid ülesandeid.
Teab, mis toetab õppija loovat mõtlemist ja oskab rakendada erinevaid loovülesandeid õpieesmärkide saavutamiseks.
Teadvustab õpikogukonna võimalusi õpetajate koostöisuse, motivatsiooni ja professionaalse arengu toetamisel ning koolikultuuri kujundamisel.
Tulemuse saavutamise kriteeriumid
Õpiprojektid: projekt peab olema õpilasi kaasavalt planeeritud ja vähemalt kahe inimese koostöös valminud.
Õpiringid: õpiringi eesmärk peaks olema lõimitud õppe rakendamine; järelkohtumise ajaks toimunud min 2 kuu jooksul; õpiringi liikmete arv min 5.
Rakendamise kestus (1 tund = akadeemiline tund ehk 45 min)
1. Esimene kohtumine: 4 h
2. Koolitus: üks koolituspäev 6 h.
a) pikem programm: 2+2+1päev, koos vaheaegadega kokku 2-3 kuud. Kestus kokku: 4 kuni 6 kuud
b) lühem programm: 1+1+1päev kokku 2 kuud.
3. Järelkohtumine: 4 h
Hind:
1 koolituspäev 1500 eurot
Lühem pakett (3 päeva) 4500 eurot
Pikem pakett (5 päeva) 7500 eurot
Kontaktisik: Katri Lamesoo, katri.lamesoo [ät] ut.ee