Õpioskuste toetamine digirikkas keskkonnas
Õpioskuste kujundamine digirikkas keskkonnas – alusharidus
Paketis kirjeldatakse õpioskusi (kognitiivseid ja metakognitiivseid), nende toetamise olulisust ja võimalusi. Kirjeldatakse, kuidas saab vaatluse teel hinnata lasteaialaste õpioskusi (vaatlusprotokoll lisas).
Pakett sisaldab 15 erinevat tegevust laste metakognitiivsete õpioskuste toetamiseks:
5 õpitegevuste planeerimiseks ja ettevalmistamiseks
5 õpitegevuse käigus oma õpiprotsessi jälgimiseks
5 oma õpitegevuse hindamiseks ja reflekteerimiseks
Kõik 15 tegevust on esitatud töölehtedena, mis sisaldavad tegevuse eesmärki, kirjeldust ja konkreetseid suuniseid selle läbiviimiseks. Lisaks on igal töölehel soovitus digikomponendi rakendamiseks.
Rakendamise eeltingimus on õpetaja enda valmisolek ja teadlikkus metakognitsiooni olulisusest ja selle toetamise vajalikkusest. Digikomponendi lisamiseks on vajalik esmaste digivahendite (arvuti/läptop/tahvelarvuti ja projektor/ekraan/teler) olemasolu.
Väljundid:
- Õpetaja on teadlikum õpioskuste toetamise vajalikkusest.
- Õpetaja oskab vaatluse tulemusena hinnata laste õpioskusi.
- Õpetaja valdab erinevaid võtteid, kuidas laste metakognitiivseid õpioskusi paremini toetada.
- Laps saab teadlikumaks oma õppimisest ja endast kui õppijast.
- Laps oskab oma õpitegevust mõtestada.
- Laps oskab väljendada seda, mida ta õppimise käigus teeb.
- Laps mõistab, miks on oluline oma õppimist mõtestada.
Vaatluste tulemused ja õpetajatega läbiviidud intervjuude tulemused esitatakse raporti kujul. Tulemuslikkust hinnatakse kvalitatiivselt õpetajate hinnangute põhjal. Hinnatakse laste õpioskuste teadlikumat kasutamist planeerimise, oma õpitegevuse jälgimise ja hindamise-reflekteerimise faasides. Tulemuse saavutamise kriteeriumiks on subjektiivne hinnang laste õpioskuse paranemisele ja õpitegevuse teadlikkumaks muutumisele. Paketti kasutavatele õpetajatele lisatakse tulemuslikkuse hindamiseks kogumikku küsimustik kontroll-küsimustega.
Pakett koosneb 15 tegevusest – 5 tegevust planeerimisoskuse toetamiseks, 5 tegevust monitoorimisoskuse toetamiseks ja 5 tegevust enesehindamise ja reflekteerimisoskuse toetamiseks. Soovitav on kasutada 1 tegevust korraga. Sõltuvalt tegevusest võib selle kestus olla 10-15 minutit. Esimestel kordadel võib tegevus võtta kauem aega, hiljem tõenäoliselt vähem. Selleks, et tekiks muutus õppijate õpioskuses, on oluline nende tegevuste regulaarne rakendamine pikema aja jooksul. Vastavate metakognitiivsete võtete kasutamine peaks muutuma iga teadliku õppija igapäevase õpitegevuse loomulikuks osaks. Õpioskuse arendamise põhiprintsiibid lisatakse kogumikku.
Rakendusmeeskond: Katrin Saks (katrin.saks [ät] ut.ee), Helen Ilves (helenilves81 [ät] gmail.com), Airi Noppel (airi.noppel [ät] ut.ee)
Paketi rakendamise hind (sh. eeltestimine, koolitus, nõustamine, järeltestimine, tagasisidestamine) on 1200 eurot (vajadusel lisaks transpordikulu).
Õpioskuste kujundamine digirikkas keskkonnas – I kooliaste
Paketis kirjeldatakse õpioskusi (kognitiivseid ja metakognitiivseid), nende toetamise olulisust ja võimalusi. Kirjeldatakse, kuidas saab vaatluse teel hinnata I kooliastme õpilaste õpioskusi (vaatlusprotokoll lisas).
Pakett sisaldab 15 erinevat tegevust õpilaste metakognitiivsete õpioskuste toetamiseks:
5 õpitegevuste planeerimiseks ja ettevalmistamiseks
5 õpitegevuse käigus oma õpiprotsessi jälgimiseks
5 oma õpitegevuse hindamiseks ja reflekteerimiseks
Kõik 15 tegevust on esitatud töölehtedena, mis sisaldavad tegevuse eesmärki, kirjeldust ja konkreetseid suuniseid selle läbiviimiseks. Lisaks on igal töölehel soovitus digikomponendi rakendamiseks.
Rakendamise eeltingimus on õpetaja enda valmisolek ja teadlikkus metakognitsiooni olulisusest ja selle toetamise vajalikkusest. Digikomponendi lisamiseks on vajalik esmaste digivahendite (arvuti/läptop/tahvelarvuti ja projektor/ekraan/teler) olemasolu.
Väljundid:
- Õpetaja on teadlikum õpioskuste toetamise vajalikkusest.
- Õpetaja oskab vaatluse tulemusena hinnata laste õpioskusi.
- Õpetaja valdab erinevaid võtteid, kuidas laste metakognitiivseid õpioskusi paremini toetada.
- Õpilane saab teadlikumaks oma õppimisest ja endast kui õppijast.
- Õpilane oskab oma õpitegevust mõtestada.
- Õpilane oskab väljendada seda, mida ta õppimise käigus teeb.
- Õpilane mõistab, miks on oluline oma õppimist mõtestada.
Vaatluste tulemused ja õpetajatega läbiviidud intervjuude tulemused esitatakse raporti kujul. Tulemuslikkust hinnatakse kvalitatiivselt õpetajate hinnangute põhjal. Hinnatakse laste õpioskuste teadlikumat kasutamist planeerimise, oma õpitegevuse jälgimise ja hindamise-reflekteerimise faasides. Tulemuse saavutamise kriteeriumiks on subjektiivne hinnang laste õpioskuse paranemisele ja õpitegevuse teadlikkumaks muutumisele. Paketti kasutavatele õpetajatele lisatakse tulemuslikkuse hindamiseks kogumikku küsimustik kontroll-küsimustega.
Pakett koosneb 15 tegevusest – 5 tegevust planeerimisoskuse toetamiseks, 5 tegevust monitoorimisoskuse toetamiseks ja 5 tegevust enesehindamise ja reflekteerimisoskuse toetamiseks.
Soovitav on kasutada 1 tegevust korraga. Sõltuvalt tegevusest võib selle kestus olla 10-15 minutit. Esimestel kordadel võib tegevus võtta kauem aega, hiljem tõenäoliselt vähem.
Selleks, et tekiks muutus õppijate õpioskuses, on oluline nende tegevuste regulaarne rakendamine pikema aja jooksul. Vastavate metakognitiivsete võtete kasutamine peaks muutuma iga teadliku õppija igapäevase õpitegevuse loomulikuks osaks. Õpioskuse arendamise põhiprintsiibid lisatakse kogumikku.
Rakendusmeeskond: Katrin Saks (katrin.saks [ät] ut.ee), Helen Ilves (helenilves81 [ät] gmail.com), Airi Noppel (airi.noppel [ät] ut.ee)
Paketi rakendamise hind (sh. eeltestimine, koolitus, nõustamine, järeltestimine, tagasisidestamine) on 1200 eurot (vajadusel lisaks transpordikulu).
Õpioskuste kujundamine digirikkas keskkonnas – II kooliaste
Paketis kirjeldatakse õpioskusi (kognitiivseid ja metakognitiivseid), nende toetamise olulisust ja võimalusi. Kirjeldatakse, kuidas saab vaatluse teel hinnata II kooliastme õpilaste õpioskusi (vaatlusprotokoll lisas). Lisaks on paketis mõõtevahendid ja juhendid õpilaste õpioskuste hindamiseks ja digipädevuse hindamiseks.
Pakett sisaldab 15 erinevat tegevust õpilaste metakognitiivsete õpioskuste toetamiseks:
5 õpitegevuste planeerimiseks ja ettevalmistamiseks
5 õpitegevuse käigus oma õpiprotsessi jälgimiseks
5 oma õpitegevuse hindamiseks ja reflekteerimiseks
Kõik 15 tegevust on esitatud töölehtedena, mis sisaldavad tegevuse eesmärki, kirjeldust ja konkreetseid suuniseid selle läbiviimiseks. Lisaks on igal töölehel soovitus digikomponendi rakendamiseks.
Rakendamise eeltingimus on õpetaja enda valmisolek ja teadlikkus metakognitsiooni olulisusest ja selle toetamise vajalikkusest. Digikomponendi lisamiseks on vajalik esmaste digivahendite (arvuti/läptop/tahvelarvuti ja projektor/ekraan/teler) olemasolu.
Väljundid:
- Õpetaja on teadlikum õpioskuste toetamise vajalikkusest.
- Õpetaja oskab vaatluse tulemusena hinnata laste õpioskusi.
- Õpetaja valdab erinevaid võtteid, kuidas laste metakognitiivseid õpioskusi paremini toetada.
- Õpilane saab teadlikumaks oma õppimisest ja endast kui õppijast.
- Õpilane oskab oma õpitegevust mõtestada.
- Õpilane oskab väljendada seda, mida ta õppimise käigus teeb.
- Õpilane mõistab, miks on oluline oma õppimist mõtestada.
Vaatluste tulemused ja õpetajatega läbiviidud intervjuude tulemused esitatakse raporti kujul. Samuti esitatakse teises piloteerimise faasis hinnatud õpioskuste ja digipädevuse tulemused raportitena.
Tulemuslikkust hinnatakse kvalitatiivselt õpetajate hinnangute põhjal ning kvantitatiivselt enesekohaste küsimustikega. Hinnatakse õpilaste õpioskuste teadlikumat kasutamist planeerimise, oma õpitegevuse jälgimise ja hindamise-reflekteerimise faasides. Tulemuse saavutamise kriteeriumiks on õpetaja subjektiivne hinnang õpilaste õpioskuse paranemisele ja õpitegevuse teadlikkumaks muutumisele, ning õpilaste endi hinnang oma õpi- ja digipädevusele. Paketti kasutavatele õpetajatele lisatakse tulemuslikkuse hindamiseks kogumikku küsimustik kontroll-küsimustega ning küsimustike analüüsimise vahendid.
Pakett koosneb 15 tegevusest – 5 tegevust planeerimisoskuse toetamiseks, 5 tegevust monitoorimisoskuse toetamiseks ja 5 tegevust enesehindamise ja reflekteerimisoskuse toetamiseks. Soovitav on kasutada 1 tegevust korraga. Sõltuvalt tegevusest võib selle kestus olla 10-15 minutit. Esimestel kordadel võib tegevus võtta kauem aega, hiljem tõenäoliselt vähem. Selleks, et tekiks muutus õppijate õpioskuses, on oluline nende tegevuste regulaarne rakendamine pikema aja jooksul. Vastavate metakognitiivsete võtete kasutamine peaks muutuma iga teadliku õppija igapäevase õpitegevuse loomulikuks osaks. Õpioskuse arendamise põhiprintsiibid lisatakse kogumikku.
Rakendusmeeskond: Katrin Saks (katrin.saks [ät] ut.ee), Helen Ilves (helenilves81 [ät] gmail.com), Airi Noppel (airi.noppel [ät] ut.ee)
Paketi rakendamise hind (sh. eeltestimine, koolitus, nõustamine, järeltestimine, tagasisidestamine) on 1200 eurot (vajadusel lisaks transpordi kulu).
Õpioskuste kujundamine digirikkas keskkonnas III kooliaste
Paketis kirjeldatakse õpioskusi (kognitiivseid ja metakognitiivseid), nende toetamise olulisust ja võimalusi. Kirjeldatakse, kuidas saab vaatluse teel hinnata III kooliastme õpilaste õpioskusi (vaatlusprotokoll lisas). Lisaks on paketis mõõtevahendid ja juhendid õpilaste õpioskuste ja digipädevuse hindamiseks.
Pakett sisaldab 15 erinevat tegevust õpilaste metakognitiivsete õpioskuste toetamiseks:
5 õpitegevuste planeerimiseks ja ettevalmistamiseks
5 õpitegevuse käigus oma õpiprotsessi jälgimiseks
5 oma õpitegevuse hindamiseks ja reflekteerimiseks
Kõik 15 tegevust on esitatud töölehtedena, mis sisaldavad tegevuse eesmärki, kirjeldust ja konkreetseid suuniseid selle läbiviimiseks. Lisaks on igal töölehel soovitus digikomponendi rakendamiseks.
Rakendamise eeltingimus on õpetaja enda valmisolek ja teadlikkus metakognitsiooni olulisusest ja selle toetamise vajalikkusest. Digikomponendi lisamiseks on vajalik esmaste digivahendite (arvuti/läptop/tahvelarvuti ja projektor/ekraan/teler) olemasolu.
Väljundid:
- Õpetaja on teadlikum õpioskuste toetamise vajalikkusest.
- Õpetaja oskab vaatluse tulemusena hinnata laste õpioskusi.
- Õpetaja valdab erinevaid võtteid, kuidas laste metakognitiivseid õpioskusi paremini toetada.
- Õpilane saab teadlikumaks oma õppimisest ja endast kui õppijast.
- Õpilane oskab oma õpitegevust mõtestada.
- Õpilane oskab väljendada seda, mida ta õppimise käigus teeb.
- Õpilane mõistab, miks on oluline oma õppimist mõtestada.
Vaatluste tulemused ja õpetajatega läbiviidud intervjuude tulemused esitatakse raporti kujul. Samuti esitatakse teises piloteerimise faasis hinnatud õpioskuste ja digipädevuse tulemused raportitena.
Tulemuslikkust hinnatakse kvalitatiivselt õpetajate hinnangute põhjal ning kvantitatiivselt enesekohaste küsimustikega. Hinnatakse õpilaste õpioskuste teadlikumat kasutamist planeerimise, oma õpitegevuse jälgimise ja hindamise-reflekteerimise faasides. Tulemuse saavutamise kriteeriumiks on õpetaja subjektiivne hinnang õpilaste õpioskuse paranemisele ja õpitegevuse teadlikkumaks muutumisele, ning õpilaste endi hinnang oma õpi- ja digipädevusele. Paketti kasutavatele õpetajatele lisatakse tulemuslikkuse hindamiseks kogumikku küsimustik kontroll-küsimustega ning küsimustike analüüsimise vahendid.
Pakett koosneb 15 tegevusest – 5 tegevust planeerimisoskuse toetamiseks, 5 tegevust monitoorimisoskuse toetamiseks ja 5 tegevust enesehindamise ja reflekteerimisoskuse toetamiseks. Soovitav on kasutada 1 tegevust korraga. Sõltuvalt tegevusest võib selle kestus olla 10-15 minutit. Esimestel kordadel võib tegevus võtta kauem aega, hiljem tõenäoliselt vähem. Selleks, et tekiks muutus õppijate õpioskuses, on oluline nende tegevuste regulaarne rakendamine pikema aja jooksul. Vastavate metakognitiivsete võtete kasutamine peaks muutuma iga teadliku õppija igapäevase õpitegevuse loomulikuks osaks. Õpioskuse arendamise põhiprintsiibid lisatakse kogumikku.
Rakendusmeeskond: Katrin Saks (katrin.saks [ät] ut.ee), Helen Ilves (helenilves81 [ät] gmail.com), Airi Noppel (airi.noppel [ät] ut.ee)
Paketi rakendamise hind (sh. eeltestimine, koolitus, nõustamine, järeltestimine, tagasisidestamine) on 1200 eurot (vajadusel lisaks transpordikulu).
Õpioskuste kujundamine digirikkas keskkonnas – IV kooliaste
Paketis kirjeldatakse õpioskusi (kognitiivseid ja metakognitiivseid), nende toetamise olulisust ja võimalusi. Kirjeldatakse, kuidas saab vaatluse teel hinnata IV kooliastme õpilaste õpioskusi (vaatlusprotokoll lisas). Lisaks on paketis mõõtevahendid ja juhendid õpilaste õpioskuste ja digipädevuse hindamiseks.
Pakett sisaldab 15 erinevat tegevust õpilaste metakognitiivsete õpioskuste toetamiseks:
5 õpitegevuste planeerimiseks ja ettevalmistamiseks
5 õpitegevuse käigus oma õpiprotsessi jälgimiseks
5 oma õpitegevuse hindamiseks ja reflekteerimiseks
Kõik 15 tegevust on esitatud töölehtedena, mis sisaldavad tegevuse eesmärki, kirjeldust ja konkreetseid suuniseid selle läbiviimiseks. Lisaks on igal töölehel soovitus digikomponendi rakendamiseks.
Rakendamise eeltingimus on õpetaja enda valmisolek ja teadlikkus metakognitsiooni olulisusest ja selle toetamise vajalikkusest. Digikomponendi lisamiseks on vajalik esmaste digivahendite (arvuti/läptop/tahvelarvuti ja projektor/ekraan/teler) olemasolu.
Väljundid:
- Õpetaja on teadlikum õpioskuste toetamise vajalikkusest.
- Õpetaja oskab vaatluse tulemusena hinnata laste õpioskusi.
- Õpetaja valdab erinevaid võtteid, kuidas laste metakognitiivseid õpioskusi paremini toetada.
- Õpilane saab teadlikumaks oma õppimisest ja endast kui õppijast.
- Õpilane oskab oma õpitegevust mõtestada.
- Õpilane oskab väljendada seda, mida ta õppimise käigus teeb.
- Õpilane mõistab, miks on oluline oma õppimist mõtestada.
Vaatluste tulemused ja õpetajatega läbiviidud intervjuude tulemused esitatakse raporti kujul. Samuti esitatakse teises piloteerimise faasis hinnatud õpioskuste ja digipädevuse tulemused raportitena. Tulemuslikkust hinnatakse kvalitatiivselt õpetajate hinnangute põhjal ning kvantitatiivselt enesekohaste küsimustikega. Hinnatakse õpilaste õpioskuste teadlikumat kasutamist planeerimise, oma õpitegevuse jälgimise ja hindamise-reflekteerimise faasides. Tulemuse saavutamise kriteeriumiks on õpetaja subjektiivne hinnang õpilaste õpioskuse paranemisele ja õpitegevuse teadlikkumaks muutumisele, ning õpilaste endi hinnang oma õpi- ja digipädevusele. Paketti kasutavatele õpetajatele lisatakse tulemuslikkuse hindamiseks kogumikku küsimustik kontroll-küsimustega ning küsimustike analüüsimise vahendid.
Pakett koosneb 15 tegevusest – 5 tegevust planeerimisoskuse toetamiseks, 5 tegevust monitoorimisoskuse toetamiseks ja 5 tegevust enesehindamise ja reflekteerimisoskuse toetamiseks. Soovitav on kasutada 1 tegevust korraga. Sõltuvalt tegevusest võib selle kestus olla 10-15 minutit. Esimestel kordadel võib tegevus võtta kauem aega, hiljem tõenäoliselt vähem. Selleks, et tekiks muutus õppijate õpioskuses, on oluline nende tegevuste regulaarne rakendamine pikema aja jooksul. Vastavate metakognitiivsete võtete kasutamine peaks muutuma iga teadliku õppija igapäevase õpitegevuse loomulikuks osaks. Õpioskuse arendamise põhiprintsiibid lisatakse kogumikku.
Rakendusmeeskond: Katrin Saks (katrin.saks [ät] ut.ee), Helen Ilves (helenilves81 [ät] gmail.com), Airi Noppel (airi.noppel [ät] ut.ee)
Paketi rakendamise hind (sh. eeltestimine, koolitus, nõustamine, järeltestimine, tagasisidestamine) on 1200 eurot (vajadusel lisaks transpordikulu).
Allikad
Dignath, C., & Buettner, G. (2008). Components of fostering self-regulated learning among students. A meta-analysis on intervention studies at primary and secondary school level. Metacognition Learning, 3, 231-264. doi:10.1007/s11409-008-9029-x
Dignath, C., Buettner, G., & Langfeldt, H-P. (2008). How can primary school students learn self-regulated learning strategies most effectively? A meta-analysis on self-regulation training programmes. Educational Research Review, 3, 101-129.
Fogarty, R. J. (1994). How to teach for metacognitive reflection. Mindful School. SkyLight Professional Development, US.
Hartman, H. J. (2001). Developing Students’ Metacognitive Knowledge and Strategies. In H. J. Hartman (Ed.) Metacognition in Learning and Instruction: Theory, Research, and Practice. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers. pp. 33-68.