Õpioskuste toetamine digirikkas keskkonnas | Tartu Ülikooli Pedagogicum

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Raekoja plats 6, 51003 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Jakobi 5–205, 51005 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Õpioskuste toetamine digirikkas keskkonnas

Õpioskuste kujundamine digirikkas keskkonnas – alusharidus

Paketis kirjeldatakse õpioskusi (kognitiivseid ja metakognitiivseid), nende toetamise olulisust ja võimalusi. Kirjeldatakse, kuidas saab vaatluse teel hinnata lasteaialaste õpioskusi (vaatlusprotokoll lisas).

Pakett sisaldab 15 erinevat tegevust laste metakognitiivsete õpioskuste toetamiseks:
5 õpitegevuste planeerimiseks ja ettevalmistamiseks
5 õpitegevuse käigus oma õpiprotsessi jälgimiseks
5 oma õpitegevuse hindamiseks ja reflekteerimiseks

Kõik 15 tegevust on esitatud töölehtedena, mis sisaldavad tegevuse eesmärki, kirjeldust ja konkreetseid suuniseid selle läbiviimiseks. Lisaks on igal töölehel soovitus digikomponendi rakendamiseks.
Rakendamise eeltingimus on õpetaja enda valmisolek ja teadlikkus metakognitsiooni olulisusest ja selle toetamise vajalikkusest. Digikomponendi lisamiseks on vajalik esmaste digivahendite (arvuti/läptop/tahvelarvuti ja projektor/ekraan/teler) olemasolu.

Väljundid:

  • Õpetaja on teadlikum õpioskuste toetamise vajalikkusest.
  • Õpetaja oskab vaatluse tulemusena hinnata laste õpioskusi.
  • Õpetaja valdab erinevaid võtteid, kuidas laste metakognitiivseid õpioskusi paremini toetada.
  • Laps saab teadlikumaks oma õppimisest ja endast kui õppijast.
  • Laps oskab oma õpitegevust mõtestada.
  • Laps oskab väljendada seda, mida ta õppimise käigus teeb.
  • Laps mõistab, miks on oluline oma õppimist mõtestada.

Vaatluste tulemused ja õpetajatega läbiviidud intervjuude tulemused esitatakse raporti kujul. Tulemuslikkust hinnatakse kvalitatiivselt õpetajate hinnangute põhjal. Hinnatakse laste õpioskuste teadlikumat kasutamist planeerimise, oma õpitegevuse jälgimise ja hindamise-reflekteerimise faasides. Tulemuse saavutamise kriteeriumiks on subjektiivne hinnang laste õpioskuse paranemisele ja õpitegevuse teadlikkumaks muutumisele. Paketti kasutavatele õpetajatele lisatakse tulemuslikkuse hindamiseks kogumikku küsimustik kontroll-küsimustega.

Pakett koosneb 15 tegevusest – 5 tegevust planeerimisoskuse toetamiseks, 5 tegevust monitoorimisoskuse toetamiseks ja 5 tegevust enesehindamise ja reflekteerimisoskuse toetamiseks. Soovitav on kasutada 1 tegevust korraga. Sõltuvalt tegevusest võib selle kestus olla 10-15 minutit. Esimestel kordadel võib tegevus võtta kauem aega, hiljem tõenäoliselt vähem. Selleks, et tekiks muutus õppijate õpioskuses, on oluline nende tegevuste regulaarne rakendamine pikema aja jooksul. Vastavate metakognitiivsete võtete kasutamine peaks muutuma iga teadliku õppija igapäevase õpitegevuse loomulikuks osaks. Õpioskuse arendamise põhiprintsiibid lisatakse kogumikku.

Rakendusmeeskond: Katrin Saks (katrin.saks [ät] ut.ee), Helen Ilves (helenilves81 [ät] gmail.com), Airi Noppel (airi.noppel [ät] ut.ee)

Paketi rakendamise hind (sh. eeltestimine, koolitus, nõustamine, järeltestimine, tagasisidestamine) on 1200 eurot (vajadusel lisaks transpordikulu).


Õpioskuste kujundamine digirikkas keskkonnas – I kooliaste

Paketis kirjeldatakse õpioskusi (kognitiivseid ja metakognitiivseid), nende toetamise olulisust ja võimalusi. Kirjeldatakse, kuidas saab vaatluse teel hinnata I kooliastme õpilaste õpioskusi (vaatlusprotokoll lisas).

Pakett sisaldab 15 erinevat tegevust õpilaste metakognitiivsete õpioskuste toetamiseks:
5 õpitegevuste planeerimiseks ja ettevalmistamiseks
5 õpitegevuse käigus oma õpiprotsessi jälgimiseks
5 oma õpitegevuse hindamiseks ja reflekteerimiseks
Kõik 15 tegevust on esitatud töölehtedena, mis sisaldavad tegevuse eesmärki, kirjeldust ja konkreetseid suuniseid selle läbiviimiseks. Lisaks on igal töölehel soovitus digikomponendi rakendamiseks.
Rakendamise eeltingimus on õpetaja enda valmisolek ja teadlikkus metakognitsiooni olulisusest ja selle toetamise vajalikkusest. Digikomponendi lisamiseks on vajalik esmaste digivahendite (arvuti/läptop/tahvelarvuti ja projektor/ekraan/teler) olemasolu.

Väljundid:

  • Õpetaja on teadlikum õpioskuste toetamise vajalikkusest.
  • Õpetaja oskab vaatluse tulemusena hinnata laste õpioskusi.
  • Õpetaja valdab erinevaid võtteid, kuidas laste metakognitiivseid õpioskusi paremini toetada.
  • Õpilane saab teadlikumaks oma õppimisest ja endast kui õppijast.
  • Õpilane oskab oma õpitegevust mõtestada.
  • Õpilane oskab väljendada seda, mida ta õppimise käigus teeb.
  • Õpilane mõistab, miks on oluline oma õppimist mõtestada.

Vaatluste tulemused ja õpetajatega läbiviidud intervjuude tulemused esitatakse raporti kujul. Tulemuslikkust hinnatakse kvalitatiivselt õpetajate hinnangute põhjal. Hinnatakse laste õpioskuste teadlikumat kasutamist planeerimise, oma õpitegevuse jälgimise ja hindamise-reflekteerimise faasides. Tulemuse saavutamise kriteeriumiks on subjektiivne hinnang laste õpioskuse paranemisele ja õpitegevuse teadlikkumaks muutumisele. Paketti kasutavatele õpetajatele lisatakse tulemuslikkuse hindamiseks kogumikku küsimustik kontroll-küsimustega.

Pakett koosneb 15 tegevusest – 5 tegevust planeerimisoskuse toetamiseks, 5 tegevust monitoorimisoskuse toetamiseks ja 5 tegevust enesehindamise ja reflekteerimisoskuse toetamiseks.
Soovitav on kasutada 1 tegevust korraga. Sõltuvalt tegevusest võib selle kestus olla 10-15 minutit. Esimestel kordadel võib tegevus võtta kauem aega, hiljem tõenäoliselt vähem.
Selleks, et tekiks muutus õppijate õpioskuses, on oluline nende tegevuste regulaarne rakendamine pikema aja jooksul. Vastavate metakognitiivsete võtete kasutamine peaks muutuma iga teadliku õppija igapäevase õpitegevuse loomulikuks osaks. Õpioskuse arendamise põhiprintsiibid lisatakse kogumikku.

Rakendusmeeskond: Katrin Saks (katrin.saks [ät] ut.ee), Helen Ilves (helenilves81 [ät] gmail.com), Airi Noppel (airi.noppel [ät] ut.ee)

Paketi rakendamise hind (sh. eeltestimine, koolitus, nõustamine, järeltestimine, tagasisidestamine) on 1200 eurot (vajadusel lisaks transpordikulu).

 


Õpioskuste kujundamine digirikkas keskkonnas – II kooliaste

Paketis kirjeldatakse õpioskusi (kognitiivseid ja metakognitiivseid), nende toetamise olulisust ja võimalusi. Kirjeldatakse, kuidas saab vaatluse teel hinnata II kooliastme õpilaste õpioskusi (vaatlusprotokoll lisas). Lisaks on paketis mõõtevahendid ja juhendid õpilaste õpioskuste hindamiseks ja digipädevuse hindamiseks.

Pakett sisaldab 15 erinevat tegevust õpilaste metakognitiivsete õpioskuste toetamiseks:
5 õpitegevuste planeerimiseks ja ettevalmistamiseks
5 õpitegevuse käigus oma õpiprotsessi jälgimiseks
5 oma õpitegevuse hindamiseks ja reflekteerimiseks
Kõik 15 tegevust on esitatud töölehtedena, mis sisaldavad tegevuse eesmärki, kirjeldust ja konkreetseid suuniseid selle läbiviimiseks. Lisaks on igal töölehel soovitus digikomponendi rakendamiseks.
Rakendamise eeltingimus on õpetaja enda valmisolek ja teadlikkus metakognitsiooni olulisusest ja selle toetamise vajalikkusest. Digikomponendi lisamiseks on vajalik esmaste digivahendite (arvuti/läptop/tahvelarvuti ja projektor/ekraan/teler) olemasolu.

Väljundid:

  • Õpetaja on teadlikum õpioskuste toetamise vajalikkusest.
  • Õpetaja oskab vaatluse tulemusena hinnata laste õpioskusi.
  • Õpetaja valdab erinevaid võtteid, kuidas laste metakognitiivseid õpioskusi paremini toetada.
  • Õpilane saab teadlikumaks oma õppimisest ja endast kui õppijast.
  • Õpilane oskab oma õpitegevust mõtestada.
  • Õpilane oskab väljendada seda, mida ta õppimise käigus teeb.
  • Õpilane mõistab, miks on oluline oma õppimist mõtestada.

Vaatluste tulemused ja õpetajatega läbiviidud intervjuude tulemused esitatakse raporti kujul. Samuti esitatakse teises piloteerimise faasis hinnatud õpioskuste ja digipädevuse tulemused raportitena.

Tulemuslikkust hinnatakse kvalitatiivselt õpetajate hinnangute põhjal ning kvantitatiivselt enesekohaste küsimustikega. Hinnatakse õpilaste õpioskuste teadlikumat kasutamist planeerimise, oma õpitegevuse jälgimise ja hindamise-reflekteerimise faasides. Tulemuse saavutamise kriteeriumiks on õpetaja subjektiivne hinnang õpilaste õpioskuse paranemisele ja õpitegevuse teadlikkumaks muutumisele, ning õpilaste endi hinnang oma õpi- ja digipädevusele. Paketti kasutavatele õpetajatele lisatakse tulemuslikkuse hindamiseks kogumikku küsimustik kontroll-küsimustega ning küsimustike analüüsimise vahendid.

Pakett koosneb 15 tegevusest – 5 tegevust planeerimisoskuse toetamiseks, 5 tegevust monitoorimisoskuse toetamiseks ja 5 tegevust enesehindamise ja reflekteerimisoskuse toetamiseks. Soovitav on kasutada 1 tegevust korraga. Sõltuvalt tegevusest võib selle kestus olla 10-15 minutit. Esimestel kordadel võib tegevus võtta kauem aega, hiljem tõenäoliselt vähem. Selleks, et tekiks muutus õppijate õpioskuses, on oluline nende tegevuste regulaarne rakendamine pikema aja jooksul. Vastavate metakognitiivsete võtete kasutamine peaks muutuma iga teadliku õppija igapäevase õpitegevuse loomulikuks osaks. Õpioskuse arendamise põhiprintsiibid lisatakse kogumikku.

Rakendusmeeskond: Katrin Saks (katrin.saks [ät] ut.ee), Helen Ilves (helenilves81 [ät] gmail.com), Airi Noppel (airi.noppel [ät] ut.ee)

Paketi rakendamise hind (sh. eeltestimine, koolitus, nõustamine, järeltestimine, tagasisidestamine) on 1200 eurot (vajadusel lisaks transpordi kulu).


Õpioskuste kujundamine digirikkas keskkonnas III kooliaste

Paketis kirjeldatakse õpioskusi (kognitiivseid ja metakognitiivseid), nende toetamise olulisust ja võimalusi. Kirjeldatakse, kuidas saab vaatluse teel hinnata III kooliastme õpilaste õpioskusi (vaatlusprotokoll lisas). Lisaks on paketis mõõtevahendid ja juhendid õpilaste õpioskuste ja digipädevuse hindamiseks.

Pakett sisaldab 15 erinevat tegevust õpilaste metakognitiivsete õpioskuste toetamiseks:
5 õpitegevuste planeerimiseks ja ettevalmistamiseks
5 õpitegevuse käigus oma õpiprotsessi jälgimiseks
5 oma õpitegevuse hindamiseks ja reflekteerimiseks
Kõik 15 tegevust on esitatud töölehtedena, mis sisaldavad tegevuse eesmärki, kirjeldust ja konkreetseid suuniseid selle läbiviimiseks. Lisaks on igal töölehel soovitus digikomponendi rakendamiseks.

Rakendamise eeltingimus on õpetaja enda valmisolek ja teadlikkus metakognitsiooni olulisusest ja selle toetamise vajalikkusest. Digikomponendi lisamiseks on vajalik esmaste digivahendite (arvuti/läptop/tahvelarvuti ja projektor/ekraan/teler) olemasolu.

Väljundid:

  • Õpetaja on teadlikum õpioskuste toetamise vajalikkusest.
  • Õpetaja oskab vaatluse tulemusena hinnata laste õpioskusi.
  • Õpetaja valdab erinevaid võtteid, kuidas laste metakognitiivseid õpioskusi paremini toetada.
  • Õpilane saab teadlikumaks oma õppimisest ja endast kui õppijast.
  • Õpilane oskab oma õpitegevust mõtestada.
  • Õpilane oskab väljendada seda, mida ta õppimise käigus teeb.
  • Õpilane mõistab, miks on oluline oma õppimist mõtestada.

Vaatluste tulemused ja õpetajatega läbiviidud intervjuude tulemused esitatakse raporti kujul. Samuti esitatakse teises piloteerimise faasis hinnatud õpioskuste ja digipädevuse tulemused raportitena.

Tulemuslikkust hinnatakse kvalitatiivselt õpetajate hinnangute põhjal ning kvantitatiivselt enesekohaste küsimustikega. Hinnatakse õpilaste õpioskuste teadlikumat kasutamist planeerimise, oma õpitegevuse jälgimise ja hindamise-reflekteerimise faasides. Tulemuse saavutamise kriteeriumiks on õpetaja subjektiivne hinnang õpilaste õpioskuse paranemisele ja õpitegevuse teadlikkumaks muutumisele, ning õpilaste endi hinnang oma õpi- ja digipädevusele. Paketti kasutavatele õpetajatele lisatakse tulemuslikkuse hindamiseks kogumikku küsimustik kontroll-küsimustega ning küsimustike analüüsimise vahendid.

Pakett koosneb 15 tegevusest – 5 tegevust planeerimisoskuse toetamiseks, 5 tegevust monitoorimisoskuse toetamiseks ja 5 tegevust enesehindamise ja reflekteerimisoskuse toetamiseks. Soovitav on kasutada 1 tegevust korraga. Sõltuvalt tegevusest võib selle kestus olla 10-15 minutit. Esimestel kordadel võib tegevus võtta kauem aega, hiljem tõenäoliselt vähem. Selleks, et tekiks muutus õppijate õpioskuses, on oluline nende tegevuste regulaarne rakendamine pikema aja jooksul. Vastavate metakognitiivsete võtete kasutamine peaks muutuma iga teadliku õppija igapäevase õpitegevuse loomulikuks osaks. Õpioskuse arendamise põhiprintsiibid lisatakse kogumikku.

Rakendusmeeskond: Katrin Saks (katrin.saks [ät] ut.ee), Helen Ilves (helenilves81 [ät] gmail.com), Airi Noppel (airi.noppel [ät] ut.ee)

Paketi rakendamise hind (sh. eeltestimine, koolitus, nõustamine, järeltestimine, tagasisidestamine) on 1200 eurot (vajadusel lisaks transpordikulu).


Õpioskuste kujundamine digirikkas keskkonnas – IV kooliaste

Paketis kirjeldatakse õpioskusi (kognitiivseid ja metakognitiivseid), nende toetamise olulisust ja võimalusi. Kirjeldatakse, kuidas saab vaatluse teel hinnata IV kooliastme õpilaste õpioskusi (vaatlusprotokoll lisas). Lisaks on paketis mõõtevahendid ja juhendid õpilaste õpioskuste ja digipädevuse hindamiseks.

Pakett sisaldab 15 erinevat tegevust õpilaste metakognitiivsete õpioskuste toetamiseks:
5 õpitegevuste planeerimiseks ja ettevalmistamiseks
5 õpitegevuse käigus oma õpiprotsessi jälgimiseks
5 oma õpitegevuse hindamiseks ja reflekteerimiseks
Kõik 15 tegevust on esitatud töölehtedena, mis sisaldavad tegevuse eesmärki, kirjeldust ja konkreetseid suuniseid selle läbiviimiseks. Lisaks on igal töölehel soovitus digikomponendi rakendamiseks.
Rakendamise eeltingimus on õpetaja enda valmisolek ja teadlikkus metakognitsiooni olulisusest ja selle toetamise vajalikkusest. Digikomponendi lisamiseks on vajalik esmaste digivahendite (arvuti/läptop/tahvelarvuti ja projektor/ekraan/teler) olemasolu.

Väljundid:

  • Õpetaja on teadlikum õpioskuste toetamise vajalikkusest.
  • Õpetaja oskab vaatluse tulemusena hinnata laste õpioskusi.
  • Õpetaja valdab erinevaid võtteid, kuidas laste metakognitiivseid õpioskusi paremini toetada.
  • Õpilane saab teadlikumaks oma õppimisest ja endast kui õppijast.
  • Õpilane oskab oma õpitegevust mõtestada.
  • Õpilane oskab väljendada seda, mida ta õppimise käigus teeb.
  • Õpilane mõistab, miks on oluline oma õppimist mõtestada.

Vaatluste tulemused ja õpetajatega läbiviidud intervjuude tulemused esitatakse raporti kujul. Samuti esitatakse teises piloteerimise faasis hinnatud õpioskuste ja digipädevuse tulemused raportitena. Tulemuslikkust hinnatakse kvalitatiivselt õpetajate hinnangute põhjal ning kvantitatiivselt enesekohaste küsimustikega. Hinnatakse õpilaste õpioskuste teadlikumat kasutamist planeerimise, oma õpitegevuse jälgimise ja hindamise-reflekteerimise faasides. Tulemuse saavutamise kriteeriumiks on õpetaja subjektiivne hinnang õpilaste õpioskuse paranemisele ja õpitegevuse teadlikkumaks muutumisele, ning õpilaste endi hinnang oma õpi- ja digipädevusele. Paketti kasutavatele õpetajatele lisatakse tulemuslikkuse hindamiseks kogumikku küsimustik kontroll-küsimustega ning küsimustike analüüsimise vahendid.

Pakett koosneb 15 tegevusest – 5 tegevust planeerimisoskuse toetamiseks, 5 tegevust monitoorimisoskuse toetamiseks ja 5 tegevust enesehindamise ja reflekteerimisoskuse toetamiseks. Soovitav on kasutada 1 tegevust korraga. Sõltuvalt tegevusest võib selle kestus olla 10-15 minutit. Esimestel kordadel võib tegevus võtta kauem aega, hiljem tõenäoliselt vähem. Selleks, et tekiks muutus õppijate õpioskuses, on oluline nende tegevuste regulaarne rakendamine pikema aja jooksul. Vastavate metakognitiivsete võtete kasutamine peaks muutuma iga teadliku õppija igapäevase õpitegevuse loomulikuks osaks. Õpioskuse arendamise põhiprintsiibid lisatakse kogumikku.

Rakendusmeeskond: Katrin Saks (katrin.saks [ät] ut.ee), Helen Ilves (helenilves81 [ät] gmail.com), Airi Noppel (airi.noppel [ät] ut.ee)

Paketi rakendamise hind (sh. eeltestimine, koolitus, nõustamine, järeltestimine, tagasisidestamine) on 1200 eurot (vajadusel lisaks transpordikulu).


Allikad

Dignath, C., & Buettner, G. (2008). Components of fostering self-regulated learning among students. A meta-analysis on intervention studies at primary and secondary school level. Metacognition Learning, 3, 231-264. doi:10.1007/s11409-008-9029-x
Dignath, C., Buettner, G., & Langfeldt, H-P. (2008). How can primary school students learn self-regulated learning strategies most effectively? A meta-analysis on self-regulation training programmes. Educational Research Review, 3, 101-129.
Fogarty, R. J. (1994). How to teach for metacognitive reflection. Mindful School. SkyLight Professional Development, US.
Hartman, H. J. (2001). Developing Students’ Metacognitive Knowledge and Strategies. In H. J. Hartman (Ed.) Metacognition in Learning and Instruction: Theory, Research, and Practice. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers. pp. 33-68.