Kultuuritundlik õpetamine ja õpetaja mitmekultuuriline pädevus
Õpetaja mitmekultuurilised pädevused ja õppija akadeemilise edu toetamine kasutades kultuuritundlikku õpetamist
Paketi eesmärk on tutvustada õpetajatele õpilaste kultuuri(tausta) kaasamise vajalikkust
õppeprotsessis; selgitada, kuidas õpilaste kultuuri peaks õpikeskkonna kujundamisel arvesse võtma ning milliseid tööviise ja meetodeid ainetundides kultuuritundliku õpetamise põhimõtetest lähtuvalt kasutada. Osalevad õpetajad kannavad uued teadmised kohe jooksvalt praktikasse töökavade koostamise/muutmise/täiendamise näol. Paketi eesmärk on mitmekülgselt arendada õpetajate kultuuritundliku õpetamise oskusi, et seeläbi arendada nende õppijate kultuuripädevust.
Pakett koosneb järgmistest tegevustest:
1. “Iga õpilane on eriline – kuidas toetada õpilase akadeemilist edu lõimides õppesse tema eripärast kultuuritausta?”
Sissejuhatav täiendkoolitus kultuuritundlikust õpetamisest
Selle käigus käsitletakse järgmisi teemasid:
Miks on vajalik õpilaste kultuuritaustaga õppeprotsessis arvestada?
Mis on kultuur? Kultuuri käsitused.
Mis on kultuuritundlik õpetamine? Selle erinevus mitmekultuurilisest haridusest ja sotsiaalset õiglust väärtustavast haridusest.
Kuidas peaks õppekeskkond arvestama õpilaste kultuuritaustaga? Kultuuritundlikkuse väljendus õpikeskkonnas.
Milliste lihtsate võtetega on võimalik õpilaste kultuurituatsa ainetunnis kaasata? Tööviisid, näited võtetest.
Praktilised näited õpilase kultuuriga arvestamisest konkreetsete ainetundide/juhtimianalüüside näitel.
Kes on kultuuritundlik õpetaja?
Neli õpiringi õpetajatele täiendkoolitusel saadud teadmiste ja oskuste rakendamiseks eri kooliastmetes õpiringis ning selle järgselt tegelevad õpetajad oma peidetud ärritajate, eelarvamuste ja stereotüüpide tuvastamisega. Lisaks alustatakse oma töökava koostamise/muutmise/täiendamisega.
Jätkub töökavade koostamine/muutmine/täiendamine, fookuses on teemade püstitamine, tööviisid ja meetodid.
Lähtuvalt töökavasse kirjutatust planeeritakse konkreetsemalt ka õpikeskkonna kujundamist (sotsiaalne, füüsiline, vaimne).
Koolituse ja õpiringide kokkuvõte. Töökavade viimistlemine, jagamine, tagasisidestamine. Edasiste tegevuste mõtestamine
Töövahendid koolile ja õpetajale kultuuritundliku õpetamise olukorra analüüsimiseks ning vajalike tegevuste kavandamiseks
Eneseanalüüsi ankeet õpetajale, et mõtestada oma tugevusi ja nõrkusi lähtuvalt kultuuritundliku õpetamise elementidest.
Arendamisel kontrollküsimused õpetajale/õppejuhile.
Arendamisel vaatlusprotokoll õppejuhtidele, et analüüsida kultuuritundliku õpetamise hetkeseisu, aga ka edasijõudmist oma koolis.
Maht u 14 akdemilist tundi (sissejuhatav koolitus 6 akadeemilist tundi + neli õpiringi pikkusega u 2 akadeemilist tundi)
2. Joint Classroomina toimuv täiendkoolitus alustavatele õpetajatele koostöös Göttingeni ülikooliga “Intercultural Training Course”
Koolitus koosneb neljast auditoorsest õppepäevast ning iseseisvatest ülesannetest. Kestvus täpsustumisel.
Rakendamise eeltingimused: tellijal peab olema huvi õpetada mitmekesise taustaga õppijaid lähtudes nende kultuuritaustast. Tellija peab tajuma, et osalevatel õpetajatel on valmisolek kaasata oma töösse heterogeense klassi eripärasid ning teadlikult kujundada õppetegevust ja –keskkonda vastavalt kultuuritundliku õpetamise põhimõtetele. Eeldus võiks olla, et tellija asutuses õpivad mitmesuguse taustaga õpilased, et oleks võimalik täiendkoolitusel omandatud teadmisi juba koolituse käigus oma igapäevase praktikaga siduda.
Väljundid
1. Osalenud õpetaja omab ülevaadet, mis on kultuuritundliku õpetamise põhitõed.
2. Osalenud õpetaja omab ülevaadet kultuuritundliku õpetamise vajalikkusest.
3. Osalenud õpetaja suudab nimetada ja kirjeldada õpikeskkonna põhielemente, mis toetavad õpilaste kultuuri
kaasamist ning oskab oma õpikeskkonda vastavalt sellele kujundada.
4. Osalenud õpetaja tunneb ära kultuuritundliku õpetamise olulisimad põhimõtted ning on võimeline koostama töökava neist põhimõtetest lähtuvalt.
6. Osalenud õpetaja oskab rakendada oma igapäevatöös kultuuritundliku õpetamise põhimõtteid, seda nii keskkonna loomisel, ainetunnis õpetamisel kui õpilase mitmekülgsel toetamisel.
Tulemuste saavutamist hinnatakse järgmiste vahenditega:
Osaliste tagasiside (kvalitatiivne)
Osaliste eneseanalüüsi ankeet (enne ja pärast osalemist)
Kultuuripädevuste küsimustik õpilastele (enne ja pärast nende õpetaja osalemist)
Tulemuse saavutamise kriteeriumiteks on õpetaja positiivne tagasiside ja tõusnud individuaalsed hinnangud iseenda teadmistele oskustele eneseanalüüsi ankeedis.
Kontaktisikud: Laura Kirss (laura.kirss [ät] ut.ee), Sandra Järv (sandra.jarv [ät] ut.ee)
Kirjandus
Aronson, B., & Laughter, J. (2016). The Theory and Practice of Culturally Relevant Education. Review of Educational Research, 86(1), 163.
Artikkel, kuidas toetada lasteaiaealiste kultuuritundlikkust https://www.naeyc.org/resources/pubs/yc/nov2016/culturally-responsive-st...
Avatud alguse käsiraamat ja õppevideod mitmekeelsusest ja –kultuurist lasteaedades https://www.pagulasabi.ee/avatudalgus
Bolten, J. (2014). The Dune Model – or: How to Describe Cultures. New York.
Ferguson-Patrick & Jollife (2018) „Cooperative Learning for Intercultural Classrooms Case Studies for Inclusive Pedagogy“ Routledge, London. https://www.kriso.ee/cooperative-learning-intercultural-classrooms-case-...
Gay, G. (2000). Culturally Responsive Teaching: Theory, Research, and Practice. New York: Teachers College Press.
Gay, G. (2010). Culturally Responsive Teaching: Theory, Research, and Practice. Second Edition. New York: Teachers College Press.
Hammond, CRT and the Brain https://crtandthebrain.com/
Hammond, Z. (2015). Culturally Responsive Teaching and the Brain. Promoting Authentic Engagement and Rigor Among Culturally and Linguistically Diverse Students. California: Corwin A SAGE Company.
Hofstede Insights. https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/
Innove keelekümbluskeskuse materjalid https://www.innove.ee/oppevara-ja-metoodikad/keelekumblus/loimitud-aine-...
Kultuuritundliku õpetamise põhjalikum küsimustega analüüsiraamistik (Taylor & Sobel 2011) https://owncloud.ut.ee/owncloud/index.php/s/ENqMRby87WXy8yb
Kultuuritundliku õpetamise ülevaatlik vaatlusraamistik https://crtandthebrain.com/wp-content/uploads/CRT-Walk-Through-Observati...
Refleksiooniküsimustik varjatud eelarvamuste tuvastamiseks https://crtandthebrain.com/wp-content/uploads/Protocol-for-Checking-Unco...
Taylor, S. V., & Sobel, D. M. (2011). Culturally Responsive Pedagogy: Teaching Like Our Students’ Lives Matter. Bingley, UK: Emerald Group Publishing.
Translanguaging’i käsiraamat http://www.cuny-nysieb.org/wp-content/uploads/2016/04/Translanguaging-Gu...
Wlodkowski, R. J. & Ginsberg, M. B. (1995). A Framework for Culturally Responsive Teaching. www.ready4rigor.com